CURS DE VARA

(facultativ, nenormat)

„Pentru ca economia mondiala sa se refaca sunt suficiente urmatoarele:

chinezii sa nu manance o zi,

rusii sa nu bea o zi,

iar romanii sa munceasca o zi.”

(De pe INTERNENT, iulie 2010)

 

            De ce acest curs

In universitatile de prestigiu din lume, se organizeaza cursuri facultative normate, platite de universitate si cursuri facultative de vara   platitie de cursanti. Cei care absolva aceste cursuri primesc unitati suplimentare de credit pentru a fi stimulati sa-si creasca pregatirea, devenind astfel, cat mai competitivi pe piata muncii concurentiala si piata educationala.

            De ani buni propun, fara rezultat, aplicarea acestei formule (in timpul anului universitar).

            Noua structura 3-2-3, Bologna, - implementata incepand din anul universitar 2005-06, cuprinde doar un semestru de biostatistica (in anul 2), dupa un semestru de matematica pentru toate disciplinele (in anul 1). Cele doua semestre de ecologie numerica plasate dupa biostatistica, in vechea structura, prin care am format absolventi de succes pe piata educationala si a muncii din UE, au fost eliminate complet. Am atentionat permanent, dar fara efect, ca sunt necesare minimum 2-3 semestre pentru formarea unei gandiri stiintifice moderne bazate pe o logica nuantata, obiectiva si care ofera unica posibilitate de generalizare corecta in stiintele experimentale (prin inferente statistice). 

            Pentru ca nici la master, nici la doctorat acest mod de gandire nu se practica, absolventii formati in departamentul de ecologie, in formula Bologna, sunt condamnati sa fie tratati, cel mult, drept simpli tehnicieni in raport cu absolventii de la universitatile importante din UE.

            De cand a inceput structura Bologna, am testat studentii in anul 2, la cursul meu de biostaistica. I-am testat prin mijloacele specifice practicticii de bio-neurofeedback (BF/NF). Am constat, la un procent important dintre ei grave probleme de atentie, control al raspunsurilor la stimulti auditivi sau vizuali, dificultati de concentrare, invatare si chiar cazuri de ADHD sau ADD. I-am testat si in privinta notiunilor si deprinderilor de baza din matematica de liceu. Rezultate, de asemenea, mai mult decat alarmante. Am propus, de asemenea, in van, organizarea unor cursuri de recuperare (care cer o pedagogie aproape speciala).

            In seria 2009-2010, au aparut, pentru prima data (dupa 2005), circa 10-15 studenti cu o stare care poate fi considerata normala, prin comparatie cu seriile de pana in 2005. Daca pana la acest lot, accentul ar fi trebuit pus pe o pedagogie speciala de recuperare, pentru acesti studenti exista posibilitatea de a fi salvati de condamnarea la o educatie de slaba calitate. De aceea, am hotarat sa le propun un curs de vara, nenormat, gratuit, facultativ, suplimentar, deschis ca programa, reactiv si, pe masura posibilitatilor, utilizand mijloace speciale de invatare accelerata din lumea (BF/NF).

Explic calificativele acordate cursului: de vara – se tine in perioada acestei veri (2010); nenormat si gratuit– profesorul nu este remunerat nici de facultate, nici de studenti, (de nimeni); facultativ – nu este obligatoriu; participare voluntara; suplimentar – apare in continuarea cursului de biostatistica urmat de aceasta serie mai buna (fata de cele anterioare din formula Bologna); deschis ca programa – programa analitica nu este predefinita, se formeaza in mod dinamic; reactiv – atat cantinutul cat si forma cursului se adapteaza reactiilor celor mai seriosi studenti din grupul constituit ad hoc.

Scopul acestui curs

Cursul are ca scop consolidarea deprinderilor de gandire exersate insuficient (doar un semestru) si apropierea intr-o mai mare masura de probleme bio-ecologice reale.

Daca s-ar practica acest mod de gandire inca cca 1-2 semestre, s-ar putea ajunge la formarea unui spirit critic, autentic stiintific si la detinerea unui instrumentar minimal pentru decizii (in conditii de incertitudine) fundamentate obiectiv. Asemenea studenti vor putea avea acces pe piata educationala si a muncii din UE sau chiar SUA.

Cui se adreseaza cursul

Cursul este recomandat oricarui student al anului 2 ecologie in anul 2009-2010, (indiferent daca a promovat sau nu examenul la biostatistica). Altfel spus, cursul porneste de la precerinta parcurgerii continutului disciplinei biostatistica asa cum am prezentat-o, mai extins si mai profund, acestei serii.

            Pana in prezent, s-au desfasurat 2 curs-aplicatii (pe 24 si 25 iunie 10).

Urmatoarea intrevedere va fi (dupa stagiul de practica), marti 13 iulie 10, ora 11, sala 406, Bulandra.

            Desi, pana acum au participat aproape numai promovati la cursul de biostatistica, si cei nepromovati pot avea un beneficiu important participand la acest curs, intocmai ca la invatarea unei  limbi straine: sarcina de a depasi nivelul de incepator pe care l-ai picat, este cu atat mai usoara cu cat urmaresti mai mult timp discutii in limba respectiva, chiar la nivelul urmator.

            Cei care au participat pana acum pot sa-si consolideze si mai mult ceea ce au receptionat, daca vor explica ce s-a facut pana azi, celor care doresc sa vina de acum incolo.

Ce s-a lucrat pana acum

-        Testarea eficacitatii unui tratament (in medicina, in agronomie, ecologie etc.)

-        Utilizarea unui program gratuit pentru asistarea calculelor de eficacitate

-        Probleme reale medicale, ecologice rezolvate corect si rezolvari eronate frecvente sau posibile

-        Modul in care trebuie organizat experimentul pentru acest tip de testare si licente acceptabile

-        Cum trebuie publicate rezultatele unei asemenea testari pentru a fi acceptate de lumea stiintifica serioasa si pentru a putea fi integrate in studii de meta-analiza

-        Care sunt sansele ca alte echipe sa confirme rezultatul testarii tale

-        Andreea Lazar a prezentat lucrarea sa de licenta, urmata de discutii despre cuantificarea diversitatii specifice. La discutii a participat si alta fost studenta, Ancuta Becherescu.

Ce urmeaza imediat

-        Compararea eficacitatii a doua sau mai mule tratamente

-        Testarea factorilor de risc

-        Testarea asocierii caracterelor

-        Introducere in planificarea experimentelor: Tipuri de studii (prospective, retrospective / caz-control, de cohorta), modele statistice de prelucrare-interpretare adecvate si programe de calculator valide.

-        Pot urma si alte prezentari de lucrari de licenta pe teme de biostatistica, ecologie numerica si modelare.

 

28 iunie 10

LGD

N O U

Joi 22 si vineri 23 iulie ora 10, sala 406, Bulandra, continunarea cursului cu:

-        aprofundarea unor aspecte abordate in intrevederile anterioare (ex. Tipuri de studii)

-        analiza stratificata a tabelelor 2 x 2. Aplicatii in aprofundarea asocierii: clarificarea asocierii (aparenta doar ori nu) prin includerea in analiza a unor factori cunoscuti drept “producatori de confuzie”, in mod real sau potential.

-        exemple din literatura universitatilor ADEVARATE si in top (MIT, Harvard, Oxford)

-        modele de redactare a rezultatelor prelucrarilor statistice adecvate, preluate din revistele de prima marime din lume (The New England Journal of Medcine etc.)

19 iulie 10

LGD

 

  Luni 2 august 2010, ora 10, sala 406, Bulandra, RECAPITULARE curs de vara.

27 iulie 10

LGD

 

Cursul de vara s-a incheiat cu o analiza a consistentei cunoasterii adusa de fiecare dintre studiile observationale ori experimentale. Analiza s-a bazat pe trei axe ale proiectarii cercetarii: directionalitatea, esantionajul, pozitia fata de timp.

6 august 10

LGD

In atentia fostilor mei studenti (si nu numai)

 

La revenirea din vacanta, sunt deschis sa primesc pe adresa liviu_dragomirescu@yahoo.com

sugestii de teme de prelegeri (sau chiar curs integral) pentru un curs facultativ. Temele se pot incadra in categoriile:

-        reactualizare, dezvoltare, aprofundare gandire biostatistica

-        prelucrarea datelor,

-        proiectarea experimentelor,

-        analiza datelor multivariate,

-        incertitudinea de masurare

-        utilizarea de programe statistice

-        alte categorii inrudite, precum si introducere in BIO-NEUROFEEDBACK, tehnica revolutionara de optimizare a functionarii creierului detalii...

 

Se va negocia o programa analitica cu cei interesati.

6 august 10

LGD