Lucrari de licenta / dizertatii de masterat coordonate

 

Valoarea unei universitati, facultati, departament, cadru didactic este data de calitatea produsului acesteia / acestuia: absolventul.

Valoarea unui absolvent se masoara prin succesul acestuia pe piata libera concurentiala. Aceasta recunoastere de valoare cere insa timp.

Pana atunci, o proba consistenta a valorii unui absolvent poate fi lucrarea sa de licenta, de masterat sau doctorat si evaluari de prestigiu ale acestei / acestor lucrari. Si lucrarile si referatele sunt publice.

            Din pacate, piata muncii din Romania nu este inca una concurentiala, ci de tip PCR (Pile, Cunostiite, Relatii). Universitatile, facultatile, departamentele, cadrele didactice care se “adapteaza” acestei piete sau chiar genereaza aceasta piata sunt responsabile de degradarea fara precedent a invatamantului nostru si de distrugerea viitorului acestei natii.

            Personal, am incercat sa salvez cat mai multi tineri si sa le ofer o educatie care sa le dea sansa de a se realiza in viata prin valoare profesionala si calitati morale. Am reusit mai bine in deceniul trecut si reusesc din ce in ce mai greu in ultima vreme. Pentru detalii…

            Cred ca mi-a scazut succesul atat din cauze obiective pe care nu am avut cum sa le influentez semnnificativ, cat si din cauze subiective: nu am fost suficient de combativ cu raul din jur care se extinde exponential. Trebuie sa tin cont mai mult de cea ce spunea Nicolae Iorga:

„Bun cu adevãrat e numai acela care nu lasă a se săvârşi răul în împrejurul lui.”

 

            In consecinta, voi pune la dispozita publicului larg atat lucrari de licenta sau dizeratii de masterat coordonate de mine, referate aferente si, unde va fi cazul, relatari de situatii care disturba sistemul corect de valori.

            Referatele mentioneaza atat aspectele pozitive ale lucrarii si muncii absolventului pentru aceasta, cat si cele negative. Sunt specificate si masurile de asigurare a „curateniei” lucrarii, adica a nonplagiatului si a utilzarii de date nefalsificate. Pentru ca ORICINE sa poata verifica aceste aspecte sunt puse la dispozitie si lucrarile respective, daca au primit din partea mea o nota foarte buna.

            Incep, deocamdata selectiv, cu cele mai recente doua lucrari de licenta (Ecologie 2009-2010), la care urmeza sa adaog eventuale comentarii in functie de evolutia evenimentelor:

 

Lazar Iulia-Andreea – „Compararea celor mai utilizati indici de diversitate specifica”

Referat asupra lucrarii

 

Anitoaie Elena Andreea – „Utilizarea unor metode statistice din epidemiologia bolilor cronice in unele probleme ecologice”

Referat asupra lucrarii

 

Evolutia evenimentelor

(Deocamdata, ma voi limia la prezentarea succinta a evenimentelor. Nu voi face comentarii si nu voi aduce explicatii, interpretari si corelari cu alte evenimente pentru care am date, in curand suficiente, care dovedesc cum s-a deteriorat dramatic calitatea invatamantului la nivelul de baza. Pentru modul in care s-a deteriorat invatamantul de sus in jos, a se vedea http://www.supradotati.ro/resurse/analiza_sistemului_universitar.pdf)

 

Data sustinerii lucrarilor – 22 iunie 10

Lazar Andreea a sustinut lucrarea cu convingere, tinuta, mentionand explicit de unde a preluat fiecare informatie, contributia sa de originalitate si cea primita de la coordonator, inclusiv la organizarea prezentarii. A raspuns corect la intrebarile de nivelul pregatirii ei, venite din partea comisiei, lasand o foarte buna impresie. In final, am raspuns eu intrebarilor comisiei, de nivel superior nivelului de licenta. In plus, am specificat ca desi i-am propus nota 9 comparativ cu alte lucrari de licenta coordonate de mine (vezi…), considerand si prezentarea, as inclina pentru nota 10. Comisia, analizand licenta sa, probabil comparativ in cadrul seriei, i-a acordat nota 10. Personal, o recomand drept posibil competitiva pe piata (educationala si a) muncii concurentiala.

Anitoae Elena cu 4 zile inainte de sustinere (18 iunie 10), a primit din partea mea recomandarea de a se retrage din aceasta sesiune. Printre altele, i-am scris urmatoarele: lucrarea nu este de acceptat. Pentru ca vrei sa intri oricum in licenta, voi propune comisiei sa decida intre a te promova cu nota minima sau a te respinge… Daca ai tine cont, macar o data, (de recomandarile mele), modul cum gandesc si actionez eu, ti-as spune ca, in locul tau, m-as retrage pentru a nu ma compromite in fata persoanelor pe care le stimez si/sau de care voi avea nevoie in viata. Asta daca onoarea e o trasatura de caracter pe care o apreciezi.” Pentru detalii ale acestei decizii a se vedea referatul.

La comisie am constatat ca nu s-a retras si ca a sustinut deja lucrarea, dar sub un alt conducator stiintific, din cadrul comisiei, si cu alt titlu. Am cerut sa se inregistreze si sa se ia in consideratie referatul meu (cu nota 6, nota minima la licenta pe care eu o acord cu mentiunea promovat dar nepregatit pentru o piata a muncii concurentiala).

Comisia a luat, probabil, in consideratie aceasta nota (sau nota 4), nota de 10 pentru activitatea la licenta, pe care i-am acordat-o in semestrul 5 si nota cuvenita pentru partea care nu se referea la modele statistice si pe care a corectat-o si definitivat-o in 3 zile.

In final, Anitoae Elena a obtinut licenta in aceasta sesiune – conform dorintei sale – cu nota 8, conform deciziei comisiei.

 

Relatez aceste fapte din cel putin doua motive:

-        Acest caz este un exemplu care ilustraza afirmatia pe care am facut-o adesea ca in “facultate intra oricine si absolva, de asemenea, oricine, in aproape orice conditii”.

-        Pentru a nu ma compromite, sunt obligat sa ma delimitez de deciziile luate deasupra mea, dar pe care le consider distructive pentru viitorul studentilor, absolventilor nostri si prestigiul departamentului, facultatii, universitatii. Le respect, din obligatie, dar imi exercit liberatea de opinie. Consider ca singura sansa de redresare a calitatii invatamantului nostru este sa se conserve si sa se refaca brand-urile de valoare (la nivel de cadru didactic, disciplina, catedra, facultate, universitate). Personal am  luptat, inca de la venirea mea in universitate, in 1990 (in acel moment un brand de valoare mondiala),  la pastrarea, consolidarea si amplificarea brand-ului LGD (Liviu Gh. Dragomirescu) si nu pot fi de acord cu degradarea majora a brand-urilor in care lucrez incadrat. Argumente asupra acestei degradari, la timpul potrivit.

In concluzie, potentialii angajatori trebuie sa stie ca absolventa a primit nota 8 din partea brand-ului Comisia… dar nota 6 din partea brand-ului LGD, cu mentiunea "promovat dar nepregatit pentru o piata a muncii concurentiala".